ENA AKOMH ΜΠΕΡΔΕΜΑ ΣΕ ΟΤΙ ΑΦΟΡΑ ΤΗΝ ΔΙΑΚΡΙΣΗ ΤΩΝ ΕΞΟΥΣΙΩΝ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΠΡΟΣΘΕΤΕΙ Ο ΝΟΜΟΣ ΜΕ ΤΟΝ ΑΡΙΘΜΟ ΦΕΚ Α' 236/2020, Ο ΟΠΟΙΟΣ ΦΑΙΝΕΤΑΙ ΝΑ ΤΟΠΟΘΕΤΕΙ ΣΕ ΘΕΣΗ ΜΑΝΑΤΖΕΡ ΤΗΝ ΠΡΟΕΔΡΙΑ ΤΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΚΗ ΣΤΗΡΙΞΗ ΤΗΣ ΙΔΙΑΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΟΥ ΠΡΟΣΩΠΙΚΑ. ΑΝ ΠΡΟΣΠΑΘΗΣΟΥΜΕ ΝΑ ΑΝΑΛΥΣΟΥΜΕ ΤΗΝ ΠΑΡΑΓΡΑΦΟ 2 ΤΟΥ ΑΡΘΡΟΥ 1 ΤΟΥ ΠΡΩΤΟΥ ΜΕΡΟΥΣ ΤΟΥ ΝΟΜΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΣΥΣΤΑΣΗ ΤΟΥ ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΟΥ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΥ ΘΑ ΚΑΝΟΥΜΕ ΑΡΚΕΤΕΣ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΥΣΕΣ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ. ΑΣ ΔΩΣΟΥΜΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΓΙΑ ΤΟΥ ΛΟΓΟΥ ΤΟ ΑΛΗΘΕΣ.
ΜΕΡΟΣ ΠΡΩΤΟ
ΔΙΑΡΘΡΩΣΗ - ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΕΣ
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α΄
ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΚΑΙ ΔΙΑΡΘΡΩΣΗ ΤΗΣ ΠΡΟΕΔΡΙΑΣ ΤΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ
Άρθρο 1
Αποστολή της Προεδρίας της Κυβέρνησης
1. Αποστολή της Προεδρίας της Κυβέρνησης (στο εξής «Προεδρία») είναι η υποστήριξη του Πρωθυπουργού στην ενάσκηση των κατά το Σύνταγμα καθηκόντων του, ώστε να διασφαλίζονται η συνοχή και η αποτελεσματικότητα του κυβερνητικού έργου.
2. Στο πλαίσιο αυτό η Προεδρία: (α) συντονίζει τον σχεδιασμό και παρακολουθεί την εφαρμογή του κυβερνητικού έργου, επιλύοντας διαφορές μεταξύ συναρμόδιων υπηρεσιών, όπου αυτές αναφύονται, ώστε να επιτυγχάνονται οι στόχοι της κυβερνητικής πολιτικής, (β) λαμβάνει όλα τα αναγκαία μέτρα για την εφαρμογή των αρχών και εργαλείων της Καλής Νομοθέτησης, (γ) σχεδιάζει και υλοποιεί την επικοινωνιακή στρατηγική της Κυβέρνησης και μεριμνά για την έγκαιρη ενημέρωση της κοινής γνώμης και (δ) υποστηρίζει το Υπουργικό Συμβούλιο, τα συλλογικά κυβερνητικά όργανα και τις λοιπές διυπουργικές ομάδες κατά την άσκηση των αρμοδιοτήτων τους.
ΒΛΕΠΟΥΜΕ ΟΤΙ ΜΕ ΤΟ ΠΑΡΟΝ ΑΡΘΡΟ ΑΡΧΙΖΟΥΝ ΚΑΙ ΔΙΝΟΥΝ ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΕΣ ΣΤΗΝ ΠΡΟΕΔΡΙΑ ΤΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ, ΚΑΙ ΜΑΛΙΣΤΑ ΜΕ ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΕΣ ΚΑΙ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΚΗ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ ΤΗΣ. ΚΑΙ ΕΡΩΤΟΥΜΕ, ΜΗΠΩΣ ΕΙΝΑΙ ΛΙΓΟ ΑΝΤΙΣΥΝΤΑΓΜΑΤΙΚΟ ΑΥΤΟ ΤΟ ΑΡΘΡΟ; ΕΙΝΑΙ ΑΜΕΣΗ ΙΣΩΣ ΚΡΑΤΙΚΗ ΕΠΟΠΤΕΙΑ ΚΑΤΙ ΤΟ ΟΠΟΙΟ ΠΑΡΑΚΑΜΠΤΕΙ ΤΟ Ε.Σ.Ρ. ΤΟ ΟΠΟΙΟ ΕΧΕΙ ΥΠΟ ΤΗΝ ΕΠΟΠΤΕΙΑ ΤΟΥ ΤΑ ΜΕΣΑ ΜΑΖΙΚΗΣ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗΣ. ΤΟ ΠΟΣΟ ΚΑΛΑ Ή ΔΙΚΑΙΑ ΚΑΝΕΙ ΤΗΝ ΕΡΓΑΣΙΑ ΤΟΥ ΑΥΤΟ ΕΙΝΑΙ ΕΝΑ ΑΛΛΟ ΘΕΜΑ. ΠΑΝΤΩΣ ΕΔΩ ΣΕ ΑΥΤΟΝ ΤΟΝ ΝΟΜΟ, ΟΠΩΣ ΘΑ ΔΟΥΜΕ ΠΑΡΑΚΑΤΩ, ΠΑΡΑΚΑΜΠΤΟΝΤΑΙ ΟΙ ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΕΣ ΤΟΥ.
ΕΚΤΟΣ ΑΠΟ ΤΟ ΟΦΘΑΛΜΟΦΑΝΕΣ ΣΦΑΛΜΑ ΤΟΥ ΕΝ ΛΟΓΩ ΝΟΜΟΥ ΣΕ ΟΤΙ ΑΦΟΡΑ ΤΟΝ ΕΜΜΕΣΟ Ή ΚΑΙ ΑΜΕΣΟ ΕΛΕΓΧΟ ΤΩΝ Μ.Μ.Ε., ΚΑΤΙ ΤΟ ΟΠΟΙΟ ΑΝΤΙΚΕΙΤΑΙ ΣΤΟ ΣΥΝΤΑΓΜΑ, ΠΑΡΑΤΗΡΟΥΜΕ ΕΝΑ ΠΛΗΘΟΣ ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΩΝ ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΠΡΟΣΛΗΨΗΣ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ ΓΙΑ ΤΟΝ ΕΛΕΓΧΟ ΑΥΤΟΝ ΜΕ ΕΝΑ ΜΠΑΧΑΛΟ ΓΙΑ ΤΟ ΠΩΣ ΘΑ ΔΙΟΡΙΣΤΟΥΝ, ΩΣ ΜΟΝΙΜΟΙ Ή ΜΗ. ΑΛΛΑ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΑΥΤΟ ΤΟ ΘΕΜΑ ΜΑΣ. ΔΙΝΟΥΜΕ ΤΩΡΑ ΤΟ ΑΡΘΡΟ 20.
Άρθρο 20
Διεύθυνση Εποπτείας Μέσων Ενημέρωσης
1. Οι επιχειρησιακοί στόχοι της Διεύθυνσης Εποπτείας Μέσων Ενημέρωσης αφορούν:
α) Στην υλοποίηση της εθνικής πολιτικής στον τομέα των οπτικοακουστικών μέσων και τη διατύπωση σχετικών εισηγήσεων,
β) στην επεξεργασία και διαμόρφωση του κατάλληλου ρυθμιστικού πλαισίου για την οργάνωση και λειτουργία των μέσων ενημέρωσης,
γ) στη ρύθμιση των όρων λειτουργίας των επιχειρήσεων διανομής του έντυπου τύπου,
δ) στην κατά το Σύνταγμα και τον νόμο άσκηση της κρατικής εποπτείας στις εταιρείες «Ελληνική Ραδιοφωνία Τηλεόραση Ανώνυμη Εταιρεία» (ΕΡΤ Α.Ε.) και «Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων - Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων Α.Ε.» (ΑΠΕ - ΜΠΕ Α.Ε.), καθώς και την εν γένει παρακολούθηση της λειτουργίας των μέσων ενημέρωσης και
ε) στην εποπτεία των φορέων του ευρύτερου δημόσιου τομέα ως προς την εφαρμογή των επικοινωνιακών τους προγραμμάτων και δράσεων.
2. Η Διεύθυνση Εποπτείας Μέσων Ενημέρωσης συγκροτείται από τα ακόλουθα Τμήματα: α) Τμήμα Οπτικοακουστικών Μέσων και Διαδικτύου,
β) Τμήμα Μητρώων και Διαφάνειας και
γ) Τμήμα Εποπτευόμενων Φορέων και Επικοινωνιακών Προγραμμάτων.
3. Το Τμήμα Οπτικοακουστικών Μέσων και Διαδικτύου είναι αρμόδιο για:
α) Την παρακολούθηση των διεθνών εξελίξεων στον τομέα των οπτικοακουστικών μέσων και του διαδικτύου και την εκπόνηση μελετών και εισηγήσεων για την πολιτική που εφαρμόζεται σε εθνικό επίπεδο,
β) την παρακολούθηση της εφαρμογής της πολιτικής στον τομέα των οπτικοακουστικών μέσων και του διαδικτύου, καθώς και την υλοποίηση σχετικών σχεδίων δράσης,
γ) τη συνεργασία με τους παρόχους υπηρεσιών οπτικοακουστικών μέσων, τις διαδικτυακές πλατφόρμες και τους ενδιάμεσους παρόχους που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα και το εξωτερικό, για την εφαρμογή της σχετικής νομοθεσίας και την υλοποίηση ειδικών δράσεων,
δ) τα θέματα συνεργασίας με το Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης,
ε) τον καθορισμό των όρων προβολής των πολιτικών κομμάτων,
στ) τη ρύθμιση θεμάτων που αφορούν στη ραδιοφωνία ανεξαρτήτως δικτύου, μέσου ή υποδομής εκπομπής - λήψης,
ζ) τη ρύθμιση θεμάτων που αφορούν στη συνδρομητική ή ελεύθερης λήψης τηλεόραση, ανεξαρτήτως δικτύου, μέσου ή υποδομής εκπομπής - λήψης, συμπεριλαμβανομένης και της δορυφορικής, υβριδικής ή καλωδιακής τηλεόρασης ή τηλεόρασης μέσω διαδικτύου ή κινητών δικτύων και πλατφορμών,
η) τη μέριμνα, σε συνεργασία με τη Γενική Γραμματεία Νομικών και Κοινοβουλευτικών Θεμάτων, για τη μεταφορά στην εθνική νομοθεσία ευρωπαϊκών και διεθνών νομικών κειμένων για θέματα αρμοδιότητας του Τμήματος,
θ) την εκπροσώπηση της Γενικής Γραμματείας ή των εποπτευόμενων από αυτή νομικών προσώπων σε εθνικούς, ευρωπαϊκούς και διεθνείς φορείς για θέματα οπτικοακουστικών μέσων και διαδικτύου,
ι) τον σχεδιασμό και την υλοποίηση δράσεων για: αα) τη διασφάλιση και ενίσχυση της ελευθερίας της έκφρασης, του πλουραλισμού και της διαφάνειας στα μέσα ενημέρωσης και το διαδίκτυο, ββ) την αντιμετώπιση της παραπληροφόρησης και των ψευδών ειδήσεων, γγ) την αποτροπή του μισαλλόδοξου λόγου και της ρητορικής μίσους στο διαδικτυακό περιβάλλον, δδ) την ενημέρωση των πολιτών για την ορθολογική αξιοποίηση της τεχνητής νοημοσύνης στο διαδίκτυο, εε) τη στήριξη της εγχώριας οπτικοακουστικής παραγωγής και βιομηχανίας και την προώθηση του εθνικού και ευρωπαϊκού οπτικοακουστικού περιεχομένου, σε συνεργασία με τους συναρμόδιους φορείς,
ια) την παρακολούθηση των εξελίξεων σε διεθνές επίπεδο αναφορικά με την Παιδεία στα Μέσα και τον πληροφοριακό γραμματισμό, καθώς και την ανάπτυξη σχετικών δράσεων, σε συνεργασία με φορείς του δημοσίου και του ιδιωτικού τομέα,
ιβ) τη ρύθμιση θεμάτων που άπτονται πνευματικών και συγγενικών δικαιωμάτων, σε συνεργασία με τους συναρμόδιους φορείς και
ιγ) την υποστήριξη της εφαρμογής Κωδίκων Δεοντολογίας στους τομείς της επικοινωνίας και ενημέρωσης, σε συνεργασία με τους συναρμόδιους φορείς.
4. Το Τμήμα Μητρώων και Διαφάνειας είναι αρμόδιο για:
α) Την οργάνωση και διαχείριση του Μητρώου Περιφερειακού και Τοπικού Τύπου, του Μητρώου Επιχειρήσεων Ηλεκτρονικών Μέσων Ενημέρωσης και κάθε άλλου Μητρώου που αφορά στα μέσα ενημέρωσης,
β) την τήρηση του Μητρώου Επιχειρήσεων Ερευνών Ραδιοτηλεοπτικής Αγοράς,
γ) τον έλεγχο συνδρομής των όρων και προϋποθέσεων καταχώρισης δημοσιεύσεων φορέων του δημοσίου τομέα στον τύπο, τη συγκρότηση υπηρεσιακών κλιμακίων ελέγχου και τη διατύπωση εισηγήσεων σχετικά με την επιβολή κυρώσεων σε περίπτωση μη συνδρομής των προϋποθέσεων που τίθενται από τις κείμενες διατάξεις,
δ) την τήρηση στοιχείων για την έκδοση και κυκλοφορία των εφημερίδων και λοιπών εντύπων και τη σύνταξη επετηρίδας του ελληνικού τύπου,
ε) την εισήγηση για την επιχορήγηση της ταχυδρομικής διακίνησης των εντύπων, τη χορήγηση οικονομικών ενισχύσεων, διευκολύνσεων και υποστήριξης εν γένει σε έντυπα,
στ) την παροχή επαγγελματικών διευκολύνσεων στους εργαζομένους στον τομέα του τύπου για την άσκηση του έργου τους,
ζ) την εφαρμογή των διατάξεων για την ίδρυση και λειτουργία πρακτορείων τύπου και τη διακίνηση του τύπου γενικώς, καθώς και την παρακολούθηση της ομαλής διακίνησής του και
η) τη σύνταξη καταστάσεων απασχολουμένων δημοσιογράφων σε Γραφεία Τύπου και Δημοσίων Σχέσεων φορέων του δημόσιου τομέα.
5. Το Τμήμα Εποπτευόμενων Φορέων και Επικοινωνιακών Προγραμμάτων είναι αρμόδιο για:
α) Την εποπτεία των εταιρειών «Ελληνική Ραδιοφωνία Τηλεόραση Ανώνυμη Εταιρεία» (ΕΡΤ Α.Ε.), καθώς και «Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων - Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων Α.Ε.» (ΑΠΕ - ΜΠΕ Α.Ε.),
β) τη διατύπωση εισηγήσεων προς τη Μονάδα Διοικητικής και Οικονομικής Υποστήριξης της Προεδρίας της Κυβέρνησης για τον προγραμματισμό των προσλήψεων στους εποπτευόμενους φορείς της Γενικής Γραμματείας, σύμφωνα με το άρθρο 51 του ν. 4622/2019,
γ) τη διεκπεραίωση κάθε θέματος αρμοδιότητας της Γενικής Γραμματείας, που αφορά στους εποπτευόμενους φορείς της,
δ) την εποπτεία των φορέων του ευρύτερου δημόσιου τομέα ως προς την εφαρμογή των επικοινωνιακών τους προγραμμάτων και δράσεων και ως προς την υποβολή των καταστάσεων που προβλέπονται από την περ. (β) της παρ. 24 του άρθρου 14 του ν. 2328/1995 (Α΄ 159) και το κατ’ εκτέλεσή της εκδοθέν διάταγμα 60/1997 (Α΄ 53),
ε) τη μέριμνα για τη λειτουργία και τον χειρισμό του ηλεκτρονικού συστήματος καταγραφής επικοινωνιακών προγραμμάτων και δράσεων των φορέων του ευρύτερου δημόσιου τομέα στον ιστότοπο της Γενικής Γραμματείας, καθώς και την ηλεκτρονική διαχείριση των αιτήσεων έγκρισης των προγραμμάτων επικοινωνιακής και διαφημιστικής προβολής και των απολογιστικών καταστάσεών τους και
στ) τον έλεγχο τήρησης των μηνιαίων απολογιστικών στοιχείων δαπανών σε μέσα ενημέρωσης, κατ’ εφαρμογή της παρ. 6 του άρθρου 27 του ν. 3166/2003 (Α΄ 178), εκ μέρους των διαφημιστικών εταιρειών που συνεργάζονται με δημόσιους φορείς ή έχουν αναλάβει κρατική διαφήμιση.
ΑΠΟ ΔΩ ΚΑΙ ΠΕΡΑ ΕΙΝΑΙ ΣΤΗΝ ΝΟΗΣΗ ΤΩΝ ΠΟΛΙΤΩΝ ΝΑ ΔΟΥΝ ΜΕ ΠΟΙΟ ΤΡΟΠΟ ΦΤΑΝΕΙ Η ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑ ΣΕ ΑΥΤΟΥΣ ΚΑΙ ΝΑ ΣΚΕΦΤΟΥΝ ΜΕ ΛΟΓΙΚΗ ΑΝ ΟΤΙ ΘΑ ΤΟΥΣ ΛΕΝΕ ΘΑ ΕΙΝΑΙ ΑΛΗΘΕΙΑ Ή ΘΑ ΕΞΥΠΗΡΕΤΕΙ ΤΟ ΚΑΘΕΣΤΩΣ ΤΗΣ ΝΕΑΣ ΧΟΥΝΤΑΣ, ΠΟΥ ΑΥΤΗΝ ΤΗΝ ΦΟΡΑ ΚΑΤΑΦΕΡΑΝ ΝΑ ΤΟ ΕΠΙΒΑΛΛΟΥΝ ΜΕ ΕΝΑ ΠΡΩΤΟΓΝΩΡΟ ΤΡΟΠΟ.
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΚΑ ΝΑ ΠΟΥΜΕ ΟΤΙ ΑΠΟ ΤΟ ΑΠΕ ΜΠΕ ΠΑΙΡΝΟΥΝ ΣΧΕΔΟΝ ΟΛΑ ΤΑ ΣΥΣΤΗΜΙΚΑ ΣΑΪΤ ΤΙΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΠΟΥ ΑΝΑΠΑΡΑΓΟΥΝ ΚΑΙ ΑΡΚΕΤΕΣ ΦΟΡΕΣ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΜΕ ΤΑ ΟΡΘΟΓΡΑΦΙΚΑ ΛΑΘΗ ΠΟΥ ΓΙΝΟΝΤΑΙ Ή ΞΕΦΕΥΓΟΥΝ ΣΤΟ ΠΡΩΤΟ. ΑΠΟΔΕΙΞΗ ΟΤΙ ΕΙΝΑΙ ΚΟΠΙΑ ΑΠΟ ΤΟ ΕΛΕΓΧΟΜΕΝΟ ΑΠΕ ΜΠΕ ΚΑΙ ΜΕ ΤΗΝ ΒΟΥΛΑ ΠΛΕΟΝ.
Ο ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΟΣ ΝΟΜΟΣ ΕΧΕΙ ΚΙ ΑΛΛΑ ΔΙΑΜΑΝΤΙΑ ΑΛΛΑ ΔΕΝ ΘΑ ΤΑ ΑΝΑΛΥΣΟΥΜΕ ΕΔΩ. ΜΙΑ ΑΝΑΦΟΡΑ ΜΟΝΟ.
ΑΡΘΡΟ 14. ΣΥΣΤΗΝΕΙ ΓΡΑΦΕΙΟ ΚΑΛΗΣ ΝΟΜΟΘΕΤΗΣΗΣ. ΙΣΩΣ Ο ΣΩΣΤΟΣ ΟΡΟΣ ΘΑ ΗΤΑΝ ΔΙΚΑΙΗΣ ΝΟΜΟΘΕΤΗΣΗΣ, ΑΛΛΑ ΜΑΛΛΟΝ ΘΑ ΗΤΑΝ ΑΝΑΚΡΙΒΗΣ Ο ΟΡΟΣ ΑΥΤΟΣ ΜΕ ΟΛΑ ΑΥΤΑ ΠΟΥ ΚΑΝΟΥΝ ΟΠΟΥ ΚΑΝΕΝΑ ΔΙΚΑΙΟ ΔΕΝ ΕΧΟΥΝ.
ΠΑΡΑΤΙΘΕΤΑΙ ΠΡΟΣ ΜΕΛΕΤΗ ΟΛΟΚΛΗΡΟΣ Ο ΝΟΜΟΣ: