Η επικοινωνία του Κωνσταντίνου Καραθεοδωρή με τον Αϊνστάιν!
Μία πολύ ενδιαφέρουσα εκδήλωση οργανώθηκε στην Ορεστιάδα Έβρου, από τον Σωματείο «Κληρονομιά Οικογένειας Καραθεοδωρή» σε συνεργασία με τον Δήμο Ορεστιάδας, τον Πολιτιστικό Σύλλογο Νέας Βύσσας «Στέφανος Καραθεοδωρή» και το ΔΗ.Κ.Ε.Π.Α.Ο. με την ευκαιρία των εγκαινίων της Έκθεσης «Απόκρυφη Ιστορία».
Η Τύχη αγαθή έφερε ένα κενό χρονικό περιθώριο πριν μεταφερθεί στην Κωνσταντινούπολη και έτσι η έκθεση μπόρεσε να σταθμεύσει στο «Μουσείο των Καραθεοδωρή» στη Νέα Βύσσα, Έβρου, γενέτειρα της οικογένειας Καραθεοδωρή.
Άλλωστε ο καθηγητής ιστορίας της ιατρικής, χειρουργός, Στέφανος Γερουλάνος που επιμελήθηκε την έκθεση, είναι απόγονος της οικογένειας Καραθεοδωρή η οποία, έχοντας ενταχθεί στους Φαναριώτες της Πόλης συγγένευε εξ’ αγχιστείας και με τον μεγάλο ποιητή μέσω της μητέρας του Χαρίκλειας Φωτιάδη..
Όπως ανέφερε ο κ. Γερουλάνος στην ενδιαφέρουσα και συναρπαστική ξενάγηση, ο τίτλος της έκθεσης «Απόκρυφη Ιστορία» δεν είναι επίσης τυχαίος.
Προέρχεται από το έργο του Προκόπιου: «Ανέκδοτα ή Απόκρυφη Ιστορία» από το οποίο ο Καβάφης αντλεί τα στοιχεία για το ποίημα του (εκ) »Της Ανεκδότου Ιστορίας».
Σκοπός της έκθεσης είναι να γνωρίσει ο επισκέπτης το πλάτος αλλά και το βάθος των ιστορικών γνώσεων του Αλεξανδρινού ποιητή και να νοιώσει την ευαισθησία του, να έχει δει απεικονισμένο το πρόσωπο του ατόμου πριν το διαιωνίσει με το ποίημά του. Από τα 152 ιστορικά πρόσωπα τα οποία αναφέρονται στην ποίηση του Καβάφη τα 137 απεικονίζονται πάνω σε νομίσματα! Είναι τυχαίο;
Στην έκθεση παρουσιάζονται είκοσιτέσσερα πανέλα που δίδουν στον επισκέπτη την δυνατότητα να απολαύσει συγχρόνως και το ποίημα αλλά και την προσωπογραφία του βασικού προσώπου που αναφέρεται σε αυτό.Πανομοιότυπα αντίγραφα νομισμάτων του Νομισματικού Μουσείου Βιέννης έχουν τοποθετηθεί δίπλα στους αντίστοιχους στίχους.
Αποψη της έκθεσης «Απόκρυφη Ιστορία» στο Μουσείο των Καραθεοδωρή στη Νέα Βύσσα Έβρου
Στην έκθεση αυτή βλέπει κανείς, εκτός από τις προσωπογραφίες των πρωταγωνιστών των ποιημάτων, ότι ο Καβάφης δεν στέκεται σαν τον απλό ιστορικό.
Αναδεικνύει μεμονωμένες πτυχές της ιστορίας. Πτυχές οι οποίες δείχνουν τις διαχρονικές αδυναμίες της φυλής μας, στιγμές μεγάλων αποτυχιών αλλά και τον αδύναμο απόηχο μεγάλων ανδρών.
Στην ιστορία του Καβάφη δεν θα βρούμε τις βεβαιωμένες νίκες, αλλά τις κρυμμένες ήττες, δεν θα βρούμε τις ανδραγαθίες αλλά τις πληγές. Θα δούμε το γιατί φτάσαμε ως εδώ. Πρόκειται για μία «Απόκρυφη Ιστορία» του Ελληνισμού.
Μία (αντί-ιστορία) με τους αντι-ήρωες της, που ξενικά από την πρώιμη Αρχαιότητα και τελειώνει με την Πτώση της Κωνσταντινούπολης.
Μία ιστορία την οποία ο Καβάφης δούλευε κρυφά αλλά συστηματικά σε όλη του τη ζωή. Μία ιστορία, την οποία δυστυχώς δεν πρόλαβε να ολοκληρώσει, παρόλο ότι είχε τόσα ακόμα να μας πει! «Τώρα είναι πια αργά» είπε λίγα χρόνια πριν από τον θάνατο του.
Την ξενάγηση στην Έκθεση ακολούθησε συμπόσιο με ενδιαφέρουσες και διδακτικές εισηγήσεις.
Ο καθηγητής, Ιωάννης Μεταξάς ανέπτυξε το θέμα: «Ο χωροχρονικός εξωτισμός της Καβαφικής επερώτησης.», ο καθηγητής, Δημήτρης Σταματόπουλος, μίλησε με θέμα: «Η έννοια του Ελληνισμού στον Καβάφη» και ο Στέφανος Γερουλάνος παρουσίασε την «Απόκρυφη Ιστορία του Καβάφη».
Ο κάθε ομιλητήςπροσέγγισε με τον δικό του τρόπο την αστείρευτη έμπνευση που προσφέρει ο Κ. Καβάφης.
Χαιρετισμό απηύθυνε ο δραστήριος δήμαρχος Ορεστιάδας, Βασίλης Μαυρίδης, καθώς και ο Πρόεδρος του Πολιτιστικού Συλλόγου Νέας Βύσσας «Στέφανος Καραθεοδωρή», Χρήστος Ορμανλίδης
Στην εκδήλωση συμμετείχαν πολλοί από τους απογόνους της οικογένειας καθώς και φίλοι από την Αθήνα, και την Κέρκυρα.
Οι απόγονοι της οικογένειας Καραθεοδωρή και οι φίλοι τους, με μέλη της τοπικής κοινωνίας, μπροστά στο «Μουσείο των Καραθεοδωρή» στη Νέα Βύσσα Ορεστιάδας
Το Μουσείο Καραθεοδωρή στην Κομοτηνή αποτελεί την Ιθάκη που ο Κ. Καραθεοδωρής επιστρέφει όπως κατέληξε από μία Οδύσσεια να είναι η ανάδειξη του μεγάλου Έλληνα μαθηματικού, του μεγαλύτερου από την αρχαιότητα. Ψάχνοντας να βρω μέρη για να συνδεθώ κι άλλο με την Κομοτηνή, αποφάσισα να επισκεφτώ αυτό το μουσείο. Η εικόνα θα έλεγε ότι δεν προκαλεί κανένα ενδιαφέρον, σε αντίθεση με το εσωτερικό που σε αφήνει άναυδο! Το μουσείο αποτελεί τον «θρόνο» του άρχοντα της επιστήμης. Από αυτό θα εκπέμπει στο εξής την λάμψη της δόξης του, γιατί όπως είπε ο ακαδημαϊκός και φίλος του Γιώργος Ιωακείμογλου την μέρα του θανάτου του «Ό,τι παρήλθε πέρασε μα αν είχε λάμψη δυνατή και πάλι θα φωτίζει».
Το μουσείο αναδεικνύεται σε χώρο παιδείας που έρχεται να καλύψει το έλλειμα της ύπαρξης του Καραθεοδωρή και των θεωρημάτων του από τα σχολικά εγχειρίδια. Έτσι, δεκάδες σχολεία που επισκέπτονται κάθε χρόνο το μουσείο έχουν την ευκαιρία να μάθουν για το έργο και τα επιτεύγματα του μεγάλου Έλληνα μαθηματικού του 20ου αιώνα και να νοιώσουν περήφανοι οι μαθητές για αυτήν την υπέροχη κληρονομιά, η οποία αφ’ ενός τους ανήκει και αφ’ ετέρου είναι αδαπάνητος ο θησαυρός, οπότε έχουν την ευκαιρία να ωφεληθούν από την χρήση του. Πληροφορούμαστε διαρκώς πως τα παιδιά που επισκέπτονται το μουσείο εμπνέονται και δημιουργούν εκδηλώσεις για τον σπουδαίο Έλληνα Μαθηματικό και κάνουν περήφανους τους δασκάλους τους και τους πρωτεργάτες και λειτουργούς του μουσείου. Πραγματικά τα παιδιά γίνονται φορείς του πολιτισμού με αφετηρία τα Μαθηματικά και τον Καραθεοδωρή.
Η επικοινωνία του Κωνσταντίνου Καραθεοδωρή με τον Αϊνστάιν
Ο Κωνσταντίνος Καραθεοδωρής έζησε σε μια εποχή που η αλληλογραφία ήταν ο πιο συνηθισμένος τρόπος επικοινωνίας. Ο Έλληνας μαθηματικός αλληλογραφούσε 14 χρόνια με τον Άλμπερτ Αϊνστάιν. Χειρόγραφες επιστολές του μεγάλου μαθηματικού, χωρίς τη συμβολή του οποίου πολλές πρωτοποριακές θεωρίες θα είχαν μείνει στάσιμες και ατελείς, βρίσκονται στο Μουσείο Καραθεοδωρή στην Κομοτηνή. Ανάμεσά τους και ένα αντίγραφο της επιστολής που εστάλη τον Σεπτέμβριο του 1916 από τον Άλμπερτ Αϊνστάιν σχετικά με τρεις δυσκολίες που συνάντησε ο σημαντικότερος επιστήμονας του 20ού αιώνα. Ο Καραθεοδωρής απαντάει με άνεση στον Αϊνστάιν, αφού ο λογισμός των μεταβολών είναι «το βασίλειό του» αποσπώντας από αυτόν τα πλέον εγκωμιαστικά σχόλια, αφού με αυτό τον τρόπο του έδινε το διαβατήριο για να πάει στη Θεωρία της Σχετικότητας. Η πολύτιμη αλληλογραφία αγοράστηκε το 2011 σε δημοπρασία από την μαθηματικό και μέλος του «Συλλόγου Φίλων Καραθεοδωρή» Πάολα Βαγιωνή, η οποία στη συνέχεια τη δώρισε στο μουσείο.
https://esyneapolews.blogspot.com/2021/05/blog-post_46.html