Άτυπη δέσμευση της Ελλάδας για 12 F-35 το 2030: Λάθος απόφαση χωρίς κανένα όφελος
Η είδηση του ενδιαφέροντος της Ελλάδας για τα μαχητικά F-35 δεν είναι βέβαια νέα. Το θέμα έχει ιστορία αρκετών ετών. Τον Οκτώβριο του 2016 ο τότε υπουργός Εθνικής Άμυνας Πάνος Καμμένος είχε ανακοινώσει ότι η Ελλάδα είχε αιτηθεί από τις ΗΠΑ την χρηματοδότηση προγράμματος για την αγορά 20 μαχητικών F-35.
Μάλιστα το ΥΠΕΘΑ είχε αποστείλει επιστολή για την τιμή και τη διαθεσιμότητα των πέμπτης γενιάς F-35.Ένα χρόνο περίπου αργότερα το Μάρτιο του 2017 ο Πάνος Καμμένος και κατά την διάρκεια επίσκεψής του στις ΗΠΑ, είχε επιβεβαιώσει την πρόθεση της Ελλάδας να προχωρήσει στην αγορά των 20 F-35A.Από τότε πέρασαν 4 χρόνια, η κυβέρνηση άλλαξε το ενδιαφέρον και η παραφιλολογία παρέμεινε. Ακόμη βέβαια η μελλοντική προμήθεια των F-35A παραμένει σε θεωρητικό επίπεδο, καθώς η κυβέρνηση και δη το ΥΠΕΘΑ δεν έχουν πει κάτι το συγκεκριμένο. Υπάρχει όμως άτυπη δέσμευση.Να σημειωθεί ότι σε λίγες ώρες ξεκινά η συζήτηση στην επιτροπή Εξωτερικών Υποθέσεων της αμερικανικής Γερουσίας για το διακομματικό νομοσχέδιο των γερουσιαστών Μενέντεζ-Ρούμπιο που αναφέρεται στην αναβάθμιση της αμυντικής συνεργασίας ΗΠΑ-Ελλάδας.Το νομοσχέδιο με τίτλο «Νόμος περί Άμυνας και Διακοινοβουλευτικής Εταιρικής Σχέσης ΗΠΑ-Ελλάδας 2021» αποσκοπεί στο να ενισχύσει την υποστήριξη του εκσυγχρονισμού των Ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων από τις ΗΠΑ, ενώ τονίζει μεταξύ άλλων πως πρέπει να στηριχτεί η πώληση F-35 στην Ελλάδα, δίνοντας εξουσιοδότηση στον Λευκό Οίκο να επισπεύσει την παράδοση αεροσκαφών του τύπου, όταν η Ελλάδα «κρίνει σωστό να αγοράσει το μαχητικό».
Όταν η Ελλάδα κρίνει ή όταν οι ΗΠΑ κρίνουν;
Σύμφωνα με πίνακα που δημοσιεύει το Aviation Week, η Ελλάδα θα έχει παραλάβει μέχρι το 2030, 12 αεροσκάφη F-35, τα 4 εκ των οποίων το μακρινό 2029 και τα υπόλοιπα 8 το 2030.
Ποιος καθορίζει πόσα F-35A θα προμηθευτεί η ΠΑ και πότε;
Τότε πως το Aviation Week γνωρίζει (γιατί σίγουρα κάποια πηγή του θα μίλησε) πότε η Ελλάδα θα προμηθευτεί τα stealth μαχητικά 34 χρόνια μετά την πρώτη πτήση του αεροσκάφους και 24 μετά την είσοδο σε υπηρεσία με την αμερικανική Αεροπορία;
Ο Αμερικανός πρεσβευτής στην Αθήνα τον περασμένο Μάρτιο είχε αναφερθεί στο ενδεχόμενο απόκτησης F-35 σημειώνοντας πως οι ΗΠΑ είναι έτοιμες, «όποτε είναι και η Ελλάδα».
Έσπευσε να διακυβερνήσει πάντως, ότι πρόκειται για μια «πολυετή διαδικασία», (σ.σ. εδώ κολλά το 2030) καθώς, όπως σημειώθηκε, η κατασκευάστρια εταιρεία Lockheed Martin τοποθετεί χρονικά περίπου στα πέντε χρόνια το απαιτούμενο διάστημα ανάπτυξης των υποδομών για τη «στέγαση» των F-35 στη χώρα μας, λέγοντας πως το πρόγραμμα αναβάθμισης των F-16 αποτελεί το πρώτο απαραίτητο βήμα για να προχωρήσει η Ελλάδα στην προμήθεια των F-35.
Πότε τελειώνει το πρόγραμμα αναβάθμισης; το 2027 με 2028.
Δηλαδή με άλλα λόγια, ναι μεν η Ελλάδα θα επιλέξει αυτή πότε θα προμηθευτεί τα F-35 αλλά θα τα πάρει το 2030, έτσι και αλλιώς, λένε ουσιαστικά οι Αμερικανοί.
Γιατί τα λέμε όλα αυτά;
Πρώτον γιατί δεν υπάρχει περίπτωση η ΠΑ να προμηθευτεί μαχητικά F-35 μέσα στην δεκαετία που διανύουμε.
Δεύτερον οι ΗΠΑ δεν πρόκειται να δώσουν στην Ελλάδα F-35 πριν την Τουρκία.
Τρίτον υπάρχει σίγουρα συμφωνία αυτής της κυβέρνησης με τις ΗΠΑ για την προμήθεια ενός μικρού αριθμού F-35 αλλά προς το τέλος της δεκαετίας.
Και εδώ προκύπτουν ορισμένα βασικά ερωτήματα;
Για ποιο λόγο η Ελλάδα να δεσμεύσει κρίσιμους πόρους σε ένα πολυδάπανο πρόγραμμα για 12 έως 20 αεροσκάφη το 2030 την ώρα που η ΠΑ έχει άλλες πιο πιεστικές ανάγκες όπως η αγορά περισσότερων Rafale;
Τι προβλήματα θα μας λύσουν 12 έως 20 F-35 το 2030; (σ.σ. Κανένα)
Για πιο λόγο να επενδύσουμε σε ένα πρόγραμμα μαχητικού αεροσκάφους που δεν γνωρίζουμε, κανείς δεν γνωρίζει ποια χρησιμότητα θα έχει το 2030;
Για ποιο λόγο να προχωρήσουμε σε μια απευθείας ανάθεση για αγορά F-35A χωρίς να εξετάσουμε άλλες λύσεις: Όπως η συμμετοχή της χώρας στο πρόγραμμα του γαλλογερμανικού FCAS το οποίο καλώς εχόντων των πραγμάτων θα αρχίσει να εντάσσεται σε υπηρεσία το 2035-2040;Δεν θέλουμε να επενδύσουμε στο μέλλον;Για ποιο λόγο να πάρουμε τότε F-35 όπου μια ώρα πτήσης στοιχίζει 36.000$ με το αντίστοιχο κόστος ενός F-16 να ανέρχεται από 3.600 έως 8.000$ ενώ του Mitage 2000 είναι περί τα 2.700$.Γιατί να μην κοιτάξουμε προς άλλες λύσεις, πιο άμεσες όπως το F-15EX η ώρα πτήσης του οποίου κοστίζει 29.000$ την ώρα και φυσικά με λιγότερες απαιτήσεις συντήρησης.Το κόστος ενός F-15EX ανέρχεται πλέον σε 100 εκατ. $ και αυτό θα πέσει στα 87,7 εκατ. $ για πτητική εκμετάλλευση τουλάχιστον 20.000 ωρών.